Medie- och kommunikationsvetenskap (examensprojekt)

Inom examenskursen i programmet medie- och kommunikationsvetenskap avslutar studenterna med att omarbeta sitt examensarbete i ett annat forum. Det kan exempelvis vara en webbplats, en populärvetenskaplig artikel, en broschyr, en tecknad serie, en fotografisk bildserie eller en kortfilm. Fokus ligger på att kommunicera vetenskaplig kunskap till andra grupper i samhället än de traditionellt vetenskapliga, men det är också ett sätt att synliggöra kunskaper på ett sätt som gör att arbetet blir mer tillgängligt och överskådligt än vad enbart den skriftliga delen (uppsatsen) av arbetet kan formulera. Produktionen riktar sig främst till en publik utanför den akademiska världen. Nedan följer fyra exempel på de arbeten som gjorts.

Maria Olsson: Nedkämpad

Det hade pågått i flera dagar men nu vet jag äntligen vem du är. / Vi var alla röda och säkra på att allt liv skulle vara slut inom de nalkade få minuterna vi hade kvar. Vår modiga ledare skrek ut kommandon förgäves medan andra skrek efter en fältläkare, andra låg tysta på marken vid våra fötter. Chockvågen från fallande bomber kastade kroppar i luften. Alla kämpade för att komma på fötterna igen. Vi kunde inte längre kämpa oss framåt, det enda förnuftiga vore att dra sig tillbaka men vi fortsatte. Faktumet och verkligheten slog oss som ett godståg i full fart. Det kunde inte undvikas eller förutses men det träffade oss hårt när den sista soldaten dödades.

» Läs hela novellen

Isabella Sjöstedt

Tre fotoserier med två foton i varje serie.

Filmskapare: Vilken blick väljer du? – Hur kan en vinkel ändra hur man ser en karaktär? Regissören har ett val i hur den använder kameran för att visa skådespelaren.
Skådespelare: Betydelsen av blicken – Fokuserar på att blicken är borttagen. Blicken är för skådespelaren ett viktigt verktyg i sitt arbete, vad händer om den tas bort?
Åskådare: Hur ser du på filmen? – Flera glasögon på en person för att visa på att det finns olika blickar. Åskådaren är också aktiv, i hur den väljer att titta på filmen.

Anna Pauli

Instagram-konton: _floramusic_ & Florathedrummer

Syftet med min studie var att undersöka hur unga kvinnliga musiker beskriver sitt användande av sociala medier för att ta makten över sina musikkarriärer och vilka taktiker de kan tankas använda i representationen av sig själva. Därför valde jag att göra två Instagram-konton för att gestalta min slutgiltiga diskussion, teorier och tidigare forskning. Instagram-kontona var aktiva under ca 3 veckor och min gestaltning blev därför interaktivt, vem som helst kunde följa, kommentera och gilla. Alla val gjordes med noga eftertanke, i förhoppning om att min studie genomsyrade min gestaltning.

Kontona är nu borttagna för respekt av personen som agerade ”Flora”.