Kulturproduktion, en kontextualisering i praktik och teori

Kursen har varit en helt speciell resa. Pandemins plötsliga tillslag gav ett motstånd med förtvivlan över otympligheten i den sociala distanseringen, men också en kreativ utmaning. I denna situation, men mycket knappa medel, men med stort stöd av gruppen, utvecklade studenterna sina avslutande produktioner.

Välkommen att ta del av denna presentation. Här ges en liten inblick i några av studenternas angelägna och variationsrika arbeten. Syftet är att skapa ett kreativt handlingsutrymme för den egna praktiken genom en kontextualisering eller rekontextualiseing i relation till sammanhang och situationer samhället.

Gruppen i sin helhet har rört sig inom musik, film, bildkonst, design, berättande, kulturförmedling och serievärlden. Undersökningar har lett till piloter, prototyper och färdiga produktioner inom de kulturområden där studenterna redan verkat eller avser att bygga en verksamhet. För flera av produktionerna är kursen en testbed och en språngbräda till en vidareutveckling utanför universitetet.

Tillsammans med lärargruppen Temi Odumosu, Berndt Clavier, Pia Jönsson och Per Möller önskar vi dem lycka till!

Gunnel Pettersson
Kursansvarig

https://edu.mau.se/sv/course/kd345a

Skin Hunger

— Sigridur Eggertsdottir

Prototyp till en utställningsplattform

Utställningsplattformens funktion är att undersöka hur mobil appteknik kan användas i temabaserade semidigitala utställningar. Temat på denna pilotutställning rör sig kring hur vi människor kommer att påverkas i framtiden där vi inte längre får röra varandra. Men det handlar även om hur vi kan ta oss an utmaningar med att inte kunna samordna helt fysiska utställningsplatser. Går det att curera det fysiska och virtuella i samma utställning? Och hur kan appen användas som en essientiell funktion till de verk som finns i den fysiska verkligheten, samtidigt som mobilappen inte helt kan återskapa det fysiska mötet med ett utställningsverk?

Till denna prototyp håller jag på att utforma hur utställningens tema och tekniska koncept ska kunna presenteras för potentiella deltagare som är intresserade av att delta i utställningens tema och tekniska format. För att kunna illustrera hur utställningen kan fungera innan deltagares arbeten ställts ut, ska jag använda mig av ett eget konstverk som ska ställas ut på en fysisk plats i Malmö. Verket kommer då att kunna ses och röras vid, samtidigt som den digitala delen kommer addera text, ljud, video, karta och schema för att hålla koll på vad som händer i utställningen. Projektets långsiktiga mål är att skapa en utställningsplattform som inte är tids- och platsbunden. Där deltagare från olika fält utforskar teman, virtuella och fysiska platser samt där jag som curator curerar upplevelsen och innehållet tillsammans med deltagare. 

Copyright: Sigridur Eggertsdottir

Den magiska byrån

— Anna Kubista

Installation och performance med interaktiva och participatoriska inslag

Den magiska byrån​ är en publik konstinstallation och ett performance som handlar om relationen mellan konstnär och publik. Byrån är ett konstverk i sig själv och innehåller ett stort antal konstverk från Kubistas produktion, bl.a. artist books, kollage och skulpturer. Publiken bjuds in att ta del av byråns innehåll och de berättelser och historier som är förknippade med objekten och konstverken som finns i byrån. Vad publiken väljer att titta på dikterar verkets innehåll.

Den magiska byrån​ erbjuder en öppen dialog mellan konstnär och publik för att minska avståndet mellan parterna. Verket bidrar till att utmana och bredda uppfattningen om hur vi upplever och konsumerar konst.

Performance Anna Kubista

Tillit på distans

— Mina Legnered

En workshop/performance

En samskapande live-produktion med värme, som tar avstamp i tangons unika traditioner för att inspirera en ny social kontext där ögonkontakt väger tyngre än fysisk kontakt. Syftet är att hitta nya vägar för tillit och mellanmänsklig närhet då det är fundamentet för en socialt hållbar värld.

Vi kan inte längre hälsa på varandra som vi gjort. Att ta i hand har varit vårt sätt att bekräfta den vi möter. Ett första steg till tillit. Att krama har varit vårt sätt att möta våra vänner och familj. Vad händer nu när social distansering har infiltrerat sig i människans natur? Hur motverkar vi psykisk ohälsa och ett splittrat samhälle? Hur skapar vi tillit och närhet utan den fysiska kontakten? Kan vi genom konst och kultur uppmuntra ett nytt beteende? Något som går djupare än en handskakning eller en kram? Kan vi utveckla en ny kultur för tillitsskapande och närhet?
Kan man skapa närhet och tillit på distans?
Kan man skapa närhet och tillit på distans? Kan vi ersätta fysisk hälsning med ögonkontakt – “ögon-hälsning” – likt Tangons “Cabeceo”? Vilka skillnader/likheter hittar vi mellan fysiskt och digitalt rum? Hur anpassa metoden till både fysiskt och digitalt rum? Hur kan den konstnärliga metoden bidra till ett återfinnande eller nyskapande av ett socialt sammanhang?

Låt oss lyfta blicken
Foto: Sofia Palm

”Vad ska vi göra i dag”

— Therese Lordén

Designprojekt

Det här designprojektet resulterade i en prototyp för upplevelse-konceptet Vad ska vi göra idag? Det är grunden till en produktion som nu står i startgroparna.

I projektet har jag arbetat med att ta fram en prototyp till en produkt som både underlättar, och gör det roligare och mer överraskande för barnfamiljen att ge sig ut på nya upptäcktsfärder i Malmö. Det betydande värdet av Vad ska vi göra idag? skapas när den används, och familjen bryter invanda utflyktsmönster. Projektet kretsar, bland annat, kring teorier som meningsskapande, ”vi och dom” och representation.

Min egna nyfikenhet och förståelsetörst ger mig drivkraft åt att upptäcka nya platser och analysera och begrunda min omvärld. Jag är fascinerad av gränser – både de uppenbart synliga, men även de osynliga. I det här projektet har funderingar kring gränser verkat som en underliggande tankegång; att man genom utflykter (en ut-flykt från Min egna nyfikenhet och förståelsetörst ger mig drivkraft åt att upptäcka nya platser och analysera och begrunda min omvärld. Jag är fascinerad av gränser – både de uppenbart synliga, men även de osynliga. I det här projektet har funderingar kring gränser verkat som en underliggande tankegång; att man genom utflykter (en ut-flykt från det vardagliga?) träder in i olika offentliga stadsrum. Vilket i sin tur möjliggör för att nya möten och uppfattningar kan äga rum – som omedvetet, eller medvetet fyller på den mentala tankekartan med egenlevd kulturell förståelse. Att passera olika gränser handlar för mig om att lära sig något nytt, och få en större förståelse – inte bara för andra, och samhället i stort, utan också för ens egna plats inom den givna kontexten.

Foto: Therese Lordén

JAG ÄR.

— Ida Nord

Digitalt livesamtal och digital goodiebag

En guidad rörelse- och reflektionspromenad via det digitala mötesrummet ZOOM samt en digital goodiebag. Processen och resultatet använder olika språk (film, text, ljud, livesamtal, musik och bild) för att berätta om och väcka känslor och tankar kring kropp, kultur, självmedicinering och integrering. Produktionen syftar till att genom samtal utforska vad det är och hur det kan vara att vara människa samt påminna om vår fysiska koppling till det ekosystem vi är en del av.

Värdet som skapas i denna produktion är tillåtelsen att få lov, och ge sig själv lov, att vara den en är. Den direkta målgruppen har varit de människor Ida haft i sin direkta närhet under processens gång, som alla har bidragit med trygghet och tålmodighet i utforskandet av vem JAG ÄR. Vidare riktar sig produktionen till individer och kollektiv som har intresse och/eller behov av en hållbar metod för att skapa hållbar kultur och struktur – både internt och externt.

Jag är Ida Nord, en icke-heterosexuell 30 årig vit kvinna med osynliga handikapp uppväxt på landsbygden i södra Sverige och nu boende i Malmös innerstad. Mitt manifest och film är skapat utifrån mitt perspektiv av verkligheten och speglar mina erfarenheter och lärdomar av att bli sjuk i och frisk från utmattningssyndrom och bearbetning av upplevda trauman. För att våga vara transparent med vem jag är har jag funnit mycket mod, kunskap och kraft från den svenska HBTQ-rörelsen, svarta amerikanska feministiska rörelser, yogafilosofi- och praktik, alternativ och traditionell medicin, andra aktivister och mycket mer. Mitt arbete är en produkt av allt det som omger mig och som filtreras genom mitt tänkande och kännande. Jag hävdar inte att jag representerar den enda sanningen om världen, jag menar att jag representerar en utav många. 

//

I am Ida Nord, a non-heterosexual 30 year old white woman with invisible handicaps raised in the countryside in the south of Sweden now living in Malmö city center. My manifesto and film derives from my perspective of the world and reflects my experiences and teachings from becoming sick with and well from exhaustion and trauma. To dare to be transparent with who I am I have found courage, knowledge and power from the Swedish HBTQ-movement, black american feminist movements, my yoga community, traditional and alternative medicin, other activists and much more. My work is a product of all that surrounds me and is filtered through my thinking and feeling. I am not saying that I represent the only truth about the world, merely that I represent one out of many.

1 juni 2020 kl. 10:46
Foto: Ida Nord
Film Jag ÄR
Ett manifest
a manifesto (english)

Riter

— Sofia Palm

Konstinstallation på Galleri Frank

Sedan urminnes tider har ritualer varit en central del i människors liv, allt liv egentligen. Ritualer kan i kort beskrivas utifrån upprepandet av aktiviteter. 

Vad för syfte fyller egentligen ritualer i människors liv? Hur ser ritualerna i ditt liv ut? Vad har de för betydelse? Vilka typer av ritualer är önskvärda för dig? 

Installationen har som ändamål att öppna för reflektioner hos allmänheten angående särskilda vanebeteenden, men även uppmuntra till hur befintliga resurser kan inkorporeras i människors liv. 

Kan människan finna någon slags självuppfyllelse i att få vara kreativ och delaktig i skapandet av något? Kan ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet skapas genom kollektiva ritualer bestående utav befintliga resurser? 

riter
Utställning på Galleri FRANK 27-29 maj 2020
Foto: Sofia Palm

Fortfarande Farmor

— Oskar Rydinger

Video 3 min

Ett animerat telefonsamtal mellan Oskar och hans farmor Berit.
Berit lider av Alzheimers, och filmen skildrar på ett minimalistiskt och poetiskt sätt vad denna sjukdom gör med det mänskliga medvetandet.

Filmens målgrupp är alla som har personer med Alzheimers, demens eller någon annan ålderssjukdom i sin närhet. Syftet med filmen är att skapa en öppnare dialog kring dessa ämnen och visa att det inte är en dödsdom att diagnostiseras med Alzheimers.

Foto: Oskar Rydinger

Per os

— Markus Sjöborg

Prototyper för en utställning

Projektet Per os är ett undersökningsbaserat projekt jag arbetat med de senaste tre åren avseende läkemedelsbolagens koppling till våra myndigheter, sjukvård och psykiatri. Primärt fokus har varit på Sverige och till viss del England och USA. Projektet kontextualiseras f.t. genom studier på Malmö Universitet och Uppsala Universitet såväl som en kontinuerlig kontakt med forskare, experter och myndigheter som löpt under projektets gång.

Baserat på undersökningen och en hel del ilska över hur fel och korrupt systemet kommit att bli, är avsikten att göra gestaltningar till utställning som tydligt ska peka på den existerande forskningen såväl som den aktivistiska/wallraffande undersökning jag själv utfört de senaste tre åren.

Länk till Markus projekt på indigogo
Dokumentation Per Os
Foto: Markus Sjöborg

Skeva sagor från Ådalen: Oxytocin

— Eric Torestad

Musiksaga

I musiksagan ​Oxytocin​ får vi följa med på en ångestfylld resa till en plats av avgrundsdjupt mörker & toxisk maskulinitet. Bernt-Ove har just fått sparken från sitt jobb som kommunikatör eftersom han var för besvärlig. Under flera år har han lagt undan pengar till en egen Harley-Davidson. Men i en stund av tillfällig sinnesförvirring så brände han allting på en bättre begagnad robotiserad sexdocka. Hon är hans enda stöd i vardagen och har väldigt starka åsikter om allt mellan himmel och jord.

Skeva sagor från Ådalen​ berör allvarliga ämnen som ofrivillig ensamhet, dold hemlöshet, missbruk, psykisk ohälsa & sjukdom. Berättelserna, som tar avstamp i verkligheten, är anonymiserade och tillskruvade på ett lätt surrealistiskt sätt med inspiration från naturromantik, folksagor och skräckhistorier.

Oxytocin
Foto: Eric Torestad

Floem

— Annika Zetterström

ett konstprojekt som rör sig i naturen

I en pdf presenterar jag projektet Floem och mitt konstnärskap. Först och främst skall Pdf-en användas för att söka utställningar på gallerier, konsthallar och konstföreningar, där konstprojektet kan visas. Den är också gjord med tanke på att användas som underlag till en framtida tryckt utställningskatalog. Denna skulle vända sig till en bredare konstintresserad publik. 

Floem handlar om naturen utifrån ett poetiskt och personligt perspektiv Jag intresserar mig för människans förhållande till naturen och det omvända, naturens förhållande till människan. Presentationen innehåller en kombination av texter och bilder. Jag arbetar främst med måleri, grafik och teckning, traditionella konstnärliga tekniker. Konstprojektets förhoppning är att ge sin publik en sinnlig upplevelse som leder till eftertanke kring existentiella frågor.

Foto: Annika Zetterström

Gör dej beredd att knipa

— Anna Klara Åhrén

Videoinstallation

Bäckenbotten muskulaturen blir starkt påfrestad under graviditet och efter en förlossning skall knipövningar göras för resten av livet. Det är dock inte helt ovanligt att muskulaturen blir skadad under vaginalförlossning och då går det inte längre att öva muskulaturen. Det är en skada som sällan upptäcks av vården men som oftast kan åtgärdas. 

Denna installation kretsar kring knipövningen men också de olika krav som ställs på kvinnor av kulturen i stort, av vården och personen själv.

Verket är placerat i en miljö dit nyblivna föräldrar gärna befinner sig, och har befunnit sig, för att synliggöra det och öppna för tankar och reflexion. Förlossningsskador har alltför länge varit den enskildes skam att bära på men är en skada som påverkar många fler. Knipövningen har också blivit ett mantra som vården använder i brist på kunskap och därigenom lägger tillbaka ansvaret på kvinnan.

Gör dej beredd att knipa är skapat så att en kan välja på vilken nivå en vill ta del av verket. Den som är känslig kan nöja sig med formen och ljudet och den som vill ha ytterligare ett lager kan titta på den rörliga bilden som lägger till den manliga blicken på kvinnan som sexuellt objekt.

Videoinstallationen kommer att vara en del av ett större konstprojekt som undersöker förlossningsskador. Centralt i processen är researchen och skapandet av boken ”Fittfärs”. Boken kommer vara ett komplement och nav till utsvävande idéer, tankar och känslor som gestaltas på olika konstaktivistiska sätt. Målet för projektet är att förbättra förutsättningarna för att förebygga, åtgärda och minimera förlossningsskador. Det kommer att haka i olika rörelser som pyr av en ny generation kvinnor som inte accepterar en funktionsnedsättning efter att de fått barn.

Åskådare tar del av verket i Pildammsparken 25 maj 2020     
Foto: Sofia Palm
Stillbild från videoverket ”Gör dej beredd att knipa”