IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

Digital mognad i svenska skolor

Vad ligger bakom ert val av tema för arbetet, varför var ni nyfikna på just detta?
Digitalisering är ett område som är ytterst relevant för många organisationer i samhället, inte minst skolan. Teamet har sedan en lång tid tillbaka haft ett stort intresse för digitalisering och har även intresserat sig för hur vi individer kan förändra och effektivisera verksamheter till det bättre genom att använda sig av digital teknik. Inom skolan idagså har det gjorts digitala satsningar för att förbättra undervisningen. Dessa anledningar gjorde att teamet blev mer nyfikna på området och ville undersöka hur långt den svenska skolan har kommit i den digitala transformationsprocessen samt även analysera vilka nyckelfaktorer som har en inverkan på den digitala mognaden hos svenska skolor.

Hur valde ni ut er speciella vinkling (som t ex specifik fråga eller specifik teoretisk vinkling) på temat och vilket material kommer ni att arbeta med?
Vår vinkling valde vi efter att ha diskuterat med varandra kring vilka idéer vi hade och därefter bestämde vi oss fördenvinklingsom vi tyckte var mest intressant. När vi bestämde oss för hur vi skulle vinkla studien så letade vi sedan efter relevant information kopplat till detta. Material som vi kommer att arbeta med är primärdokument och original filer som kommer att behandla information som kan hjälpaoss att svara på vårt syfte. Viktigt material för studien kanexempelvis vara vilkaslags digitala satsningar som gjorts inom svenska skolor, mognadsmodeller som kan motivera hur skolor kan bli mer digitaliserade och öka sin digitala mognad m.m.

Vad hoppas ni kunna bidra med genom er undersökning?
Vi hoppas kunna bidra med mer kunskap gällandehur svenska skolor kan ta nästa steg i den digitala transformationsprocessen samtäven kunna framhäva vilka nyckelfaktorer som har en effekt på svenska skolors digitala mognad. Teamets förhoppning är även att kunnainspirera forskare till att utföra ännu mer research inom ämnet och komma medännu flermognadsmodeller som kan vara nödvändiga för svenska skolor att anamma.