IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

Digitala verktyg för kommunikation i mindre organisationer

Vad ligger bakom ert val av tema för arbetet, varför var ni nyfikna på just detta?
Kommunikation är något väldigt komplext att definiera precist och därför är det även väldigtintressant att studera. Det kan skilja sig väsentligt beroende på vad man studerar. Vårtintresse växte när vi fick kontakt med organisationen ”Stiftelsen Läxhjälpen” som är en ideellorganisation som bedriver ett resultatfokuserat läxhjälpsprogram på högstadieskolor som harlägre socioekonomisk bakgrund. Läxhjälpen verkar i 45 skolor från Malmö i söder till Umeå inorr.De anställda på Läxhjälpen kontaktade en av oss (som också är anställd på Läxhjälpen) medsina problem med kommunikation inom organisationen. Som en ideell organisation har deinte lika mycket resurser för dyra lösningar som större organisationer har. Därför blir detintressant att komma fram med lösningar som fungerar ekonomiskt och funktionellt för deanställda.Till en början var det svårt att hitta fokusområde, vi kände att det fanns mycket man kundeundersöka. Då kom vi fram till att vi ville undersöka de digitala verktygens påverkan påkommunikation inom mindre företag. Tonvikt läggs på mindre företag då de inte har sammaförutsättningar som stora företag med mer resurser.

Hur valde ni ut er speciella vinkling (som t ex specifik fråga eller specifik teoretiskvinkling) på temat och vilket material kommer ni att arbeta med?
Redan från början visste vi att vi ville studera hur IT-utvecklingen påverkar världen.Inriktningen ​kommunikation inom organisationer ​kom efter att vi hade tagit kontakt med vårtstudieobjekt. Kommunikationen inom företag förändras i samband med utvecklingen av denbefintliga tekniken och därav blev valet gjort. Vi tror starkt på att företag som inte hänger med i utvecklingen av IT:n kommer halka och få sämre resultat än de företag som är i framkant.Vi kommer arbeta med litteratur och mjukvara för att bland annat beskriva en fungerande kommunikation och digitala verktyg för kommunikation och utföra databearbetning samt dataanalys. Boken ​Hur moderna organisationer fungerar, av Dag Ingvar Jacobsen och Jan Thorsvik, kommer att användas mycket för att beskriva kommunikation och organisation, litteratur för digitala verktyg kommer hämtas från vetenskapliga artiklar och datan kommer analyseras av olika mjukvaruprogram bland annat SPSS. Under arbetets gång ska vi utföra intervjuer på Stiftelsen Läxhjälpens anställda för att utreda den rådande situationen och för att kunna kartlägga problemen och utmaningarna. Vi kommer utföra individuella intervjuer och en intervju i fokusgrupp.

Vad hoppas ni kunna bidra med genom er undersökning?
Det är vår tro att effektivisering av kommunikationen på Läxhjälpen Stiftelsen kan förbättrade anställdas motivation och därmed resultaten.Vårt mål är att föreslå ett system som ska hjälpa arbetarna att kommunicera både internt och externt. Systemet ska formas utifrån de samlade resultaten av intervjuer från de anställdas behov och tankar kring hur de ser en väl fungerande kommunikation inom företaget. Vi hoppas bidra till kunskap och tillvägagångssätt för företag som kanske inte har lika mycket resurser som stora företag och inte har råd med dyra kanaler för kommunikation. Förhoppningsvis kan det även leda till vidare forskning kring hur ideella organisationer klarar sig i den ständigt utvecklande IT-världen.