Kategorier
IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

En djupdykning i Canvas som lärplattform

I takt med digitaliseringen har lärplattformar blivit en mer central del i utbildningssektorn. Lärplattformen kan användas för exempelvis generell administration, kurshantering och bedömning av examinationer. Plattformen blir en bro mellan studenter och lärare där digitala föreläsningar och examinationer kan genomföras. På så sätt vidgas klassrummets fysiska begränsning från att vara tids- och rumsbestämt. Implementering av lärplattformen tenderar att bli en kostsam och tidskrävande process. Att involvera slutanvändare är nödvändigt men tas ofta inte i beaktning eftersom studenter antas acceptera vilken lärplattform som helst och man ser inte till studenternas tekniska kompetens.

Canvas är en molnbaserad lärplattform som snabbt under 2010-talet ökat i användning inom skola och universitet. Deras ambition var att fokusera mer på att integrera lärare och studenter än administrativt fokus. Implementeringen av Canvas på Malmö Universitet skulle startat under hösten 2017 men blev förskjutet ett halvår. Plattformen sattes i drift för alla kurser på universitetet vårterminen 2019.

Från de interna dokument vi fått tillgång till i kombination med den litteratur om Canvas och generellt om lärplattformar växte en frågeställning om vad plattformen ger för möjligheter för användarna och hur och i vilken grad dessa används. Därför ämnar vi denna studie till att ur studenters och lärares perspektiv undersöka vilken roll plattformen har och hur den används. Vi vill se hur projektets genomförande har påverkat användningen eller lärplattform ens roll för att få insikt i plattformens möjligheter och begränsningar och om projektet har påverkat dessa.

Vi valde att utifrån den litteratur och de interna dokument som finns välja att sätta plattformen i fokus för vad den kan bidra med men se det ur lärare och studenters perspektiv för att belysa vilken faktisk roll plattformen har för dessa två grupper.

Förhoppningen med denna studie är att skapa en förståelse för vilken roll lärplattformen har och huruvida den utnyttjar dess fulla potential. Målet är att bidra med ett underlag och faktorer av vad som blir viktigt under implementeringen av en lärplattform för att utnyttja plattformens möjligheter även efter implementeringsfasen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *