Kategorier
IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

Skyddar lagen din personliga integritet på socialamedier?

Den tekniska utvecklingen har inneburit nya sätt för företag att marknadsföra sig på. Idag är sociala medier en stor del av personers vardag och har på så sätt blivit en samlingsplats. Det har i sin tur blivit viktigt för företag att synas på dessa plattformar, eftersom att det finns stor potential för riktad marknadsföring till en specifik målgrupp. Företag kan nu också kommunicera med målgruppen på ett sätt som inte varit möjligt genom traditionella marknadsföringskanaler. När individer använder sociala medier delar de med sig av personlig data vilket företag kan ha stor nytta av för att rikta sin marknadsföring. Den nya typen av marknadsföring innebär stora möjligheter men ställer samtidigt höga krav på hur företag hanterar användarnas personliga data.

Studien kommer att utgå ifrån den sociala plattformen Instagram där vi vill undersöka hur användare av denna plattform resonerar kring att företag samlar in personlig data i marknadsföringssyfte.

Studien kommer alltså fokusera på den personliga integriteten. Dessutom vill vi undersöka hur staten kan påverka hanteringen och skydda individen i form av lagar. Studien kommer därmed att ha General Data ProtectionRegulation (GDPR) som en utgångspunkt.Genom vår studie vill vi uppmärksamma vad användarna av Instagram resonerar kring den personliga integriteten samt bidra med förståelse till varför den personliga integriteten upplevs på ett visst sätt. Vidare vill vi undersöka vilken påverkan GDPR har för den personliga integriteten hos användarna. Vårt mål är att studien ska ge stöd till framtida forskning kring ämnet.

Granit Elshani & Hannah Strid

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *