IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

Tvingad implementering av digital undervisning

Vi närmar oss snart slutet av vårt tredje år på Malmö Universitet. Under dessa år har vi upplevt olika kunskapsnivåer hos de undervisande lärarna gällande just de läroplattformar som används på kurserna. Detta väckte då idén om att skriva ett arbete som kretsade runt detta ämne. I samband med den situation som uppstått gällande coronaviruset covid-19 väcktes idén om att ta reda på hur både studenter och lärare påverkas av denna situation.

Skolan har valt att stänga ner alla lokaler vilket betyder att Malmö Universitet har stått inför en tvingad implementering av digital undervisning. Detta kan då påverka olika beroende på hur kurserna ser ut. En del behöver tillgång till fysiska lokaler och andra har bara extrem ovana av att utföra sin undervisning på någon slags digital plattform. Vissa lärare föredrar kanske att undervisa digitalt medan andra lärare föredrar att vara på plats fysiskt då detta skapar en per personlig dialog med studenterna.

Därför vill veta hur båda parter påverkas av en tvingad implementering av digital undervisning och hur skolan i framtiden ska kunna förbereda sig på liknande situationer.

Därför kommer vi att utföra intervjuer med både studenter och lärare för att få en så bred bild som möjligt. Vi kommer även att ta hjälp av teorier som kretsar runt pedagogik för att kunna koppla vårt material till detta och på så sätt komma fram till en välutvecklad slutsats. Trots att vi i denna studie kommer att ha Malmö Universitet i fokus hoppas vi att andra Universitet och högskolor kommer att ha nytta av detta.

Rickard Malmgren & Fredrik Malmgren