IT & Ekonomi: Examensarbete 2020

Journalistik i den digitala eran- Ett forskningsprojekt gällande framtidens journalister i den digitala eran

Vad ligger bakom ert val av tema för arbetet, varför var ni nyfikna på just detta?
Vårt val av tema var inte självklarhet, vi började med att vi skulle komma på vars tre olika områden och problemsituationer som vi själva tyckte var intressanta och som vi sedan skulle presentera för varandra. De olika teman som vi presenterade var någorlunda lika varandra, men det slutade med att vi valde något helt annat. Anledningen till varför vi valde att skriva om hur digitaliseringen har påverkat rollen som journalist är för att vi både blir påverkade av media dagligen och det är ett yrke som blir väldigt påverkade av digitaliseringen.

Hur valde ni ut er speciella vinkling (som t ex specifik fråga eller specifik teoretisk vinkling) på temat och vilket material kommer ni att arbeta med?
Vi valde att fokusera på de villkor och förutsättningar som digitaliseringen sätter på rollen som journalist i framtiden. Anledningen till varför vi kom in på den vinkeln var för att vi båda anser att idag så kan många agera som en journalist via olika sociala plattformar och att information tack vare digitalisering blir lättillgänglig. Således anser vi att det hade varit intressant att studera hur journalisterna ska möta dessa utmaningar och villkor som digitaliseringen ställer på rollen som journalist. Materialet som vi kommer använda oss av är en egen kvalitativ studie, där vi kommer intervjua journalister från olika nyhetsredaktioner. Vi kommer även använda oss av litterära verk inom forskningsområdet samt relevanta empiriska studier.
Vad hoppas ni kunna bidra med genom er undersökning?
Med vår undersökning så vill vi bidra med ökad förståelse hur digitaliseringen kommer förändra rollen som journalist samt identifiera villkoren och förutsättningarna digitalisering ställer på framtida journalister.