Under perioden 2022–2024 fortsätter Malmö universitet tillsammans med våra samverkanspartners att skapa långsiktigt hållbara strukturer för samverkan om praktiknära forskning.
Överenskommelser finns mellan Malmö universitet och 14 skolhuvudmän i regionen med målet att pröva två olika samverkansmodeller för praktiknära forskning.
Den ena modellen bedrivs i samarbete med Malmö stad och avser uppbyggnaden av en gemensam forskningsmiljö med namnet Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i skola och förskola.
Den andra samverkansmodellen bedrivs i samarbete med kommunerna i Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp, Svedala, Vellinge, Åstorp, Ängelholm samt Kunskapsskolan AB:s skolverksamhet i Trelleborg och Europaportens skola i Malmö. Denna samverkansmodell avser att etablera forskningsnätverk inom strategiska områden för praktiknära skolutveckling. För närvarande pågår fem sådana ULF-nätverk. Blogginläggen är taggade med respektive nätverk.
Pågående nätverk:
- Proportionella resonemang i matematik
- Svenskämnets didaktik
- Språk- och kunskapsutveckling i ämnesundervisning
- Didaktisk modellering i förskolan
- Förvaltningsnivåns unika utmaningar
- Betygsättning och bedömning
- Ett brett matematikdidaktiskt nätverk
ULF-projekt som genomförts inom den gemensamma forskningsmiljön med Malmö stad:
- Lässtimulerande och språkutvecklande arbete för delaktighet och inkludering (Catarina Economou och Eva Bringéus; Institutionen för kultur, språk, media)
- Känsla av sammanhang och agency i relation till lokala och globala utmaningar (Valentina Pivotti och Clas Olander, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle)
- Att utveckla upplevelsebaserad pedagogik för alla elever (Pär Widén, Institutionen för kultur, språk, media)
- Utveckling och inkludering i matematisk dialog med hjälp av digitala verktyg (Marie Sjöblom & Lisa Björklund Boistrup, Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle)