Samhället digitaliseras allt mer vilket innebär att information, kunskap, varor och tjänster blir digitaliserade. Dessa är i allt högre grad tillgängliga på mobiltelefoner, surfplattor och internettjänster och andra alternativ erbjuds inte alltid. De individer som saknar kunskap och praktisk erfarenhet av internet riskerar att hamna utanför i många delar av samhället. Digitalt utanförskap är ett växande problem i vårt samhälle.
En organisation som väckte vårt intresse lite extra mycket var Skånetrafiken. Vi var nyfikna på hur de arbetar för att motverka digitalt utanförskap. Vår plan är att intervjua anställda på Skånetrafiken för att ta reda på hur de jobbar för att motverka detta problem samt vända oss till användarna för att ta reda på hur de upplever att Skånetrafiken jobbar för att motverka utanförskapet. Tidigare forskning kring ämnet visar att man kan mäta digitalt utanförskap, vi kommer därför använda oss av relaterade studier och modeller som beskriver digitalt utanförskap och på vilket sätt man kan mäta det.
Studien av Skånetrafiken syftar till att ge ett bidrag till forskning om hur organisationen faktiskt arbetar för att motverka digitalt utanförskap. Genom detta hoppas vi även på att kunna ge andra organisationer stöd för att identifiera problemområden som kan motverka problemet.