Ännu en artikel i Nämnaren!

Denna gång är det Monica och Annika som beskriver hur de har arbetat med sina elever. Artikeln blir öppet tillgänglig ungefär 2 år efter publikation, men här är en kort sammanfattning. Det är faktiskt två intressanta resultat.

Det ena är förstås att eleverna lär sig resonera om proportionella samband. De gör det genom att systematiskt låta eleverna få resonera med proportionalitetsproblem och sedan diskutera olika strategier i helklass.

Det andra är hur de låter eleverna dokumentera sitt arbete. Här lottas eleverna ihop parvis och får sedan en begränsad tid på sig för att spela in en film där de löser eller åtminstone försöker lösa problemet. Filmen skickar eleverna till läraren. Filmen spelas in med skärmen vinklad så att endast pappret och elevernas skrivande syns. Det betyder att elevernas röster finns med men inte deras ansikten.

Delorme, M. & Schoug, A. (2023). Få syn på resonemangen. Nämnaren, 49(3), 22–28.

/Jöran Petersson. Nätverksledare för ULF-nätverket vid Malmö universitet om proportionalitet i matematiken.