I det här ULF-projektet har lärare och forskare tillsammans utforskat både hur lärare går till väga när de genomför summativa bedömningar och hur flera sådana bedömningar vägs samman till ett betyg.
Bakgrund: Under den tid som en lärare genomför undervisning i ett ämne (en termin, ett läsår eller en kurs – beroende på sammanhanget) bedömer läraren sina elevers kunskaper vid flera tillfällen. Resultatet av dessa bedömningar dokumenteras i någon form av läraren. I slutet av terminen, läsåret eller kursen använder lärare denna dokumentation för att betygsätta elevernas kunskaper.
Denna process, där undervisning, bedömning, dokumentation och betygssättning relateras till varandra, innefattar flera steg där lärare behöver göra relativt komplexa överväganden. Den forskning som finns på området visar att dessa överväganden hanteras på en rad olika sätt av lärare (Parkes 2013).
Projektbeskrivning: Som utgångspunkt för projektet har vi använt den modell som Jönsson och Thornberg (2014) tagit fram.

I projektet deltar totalt 20 lärare, uppdelade i tre grupper baserade på vilka årskurser de undervisar, 4-6, 7-9 och gymnasiet. I var och en av grupperna medverkar också en forskare. Per Gunnemyr deltar i gymnasiegruppen, David Rosenlund i gruppen med lärare som undervisar i årskurserna 7-9 och Fredrik Alvén i gruppen som undervisar i årskurserna 4-6.
Inledningsvis diskuterade vi i grupperna hur lärarna hanterar de olika stegen i modellen och de utmaningar som de upplever i processen. Det som framkom i dessa diskussioner låg sedan till grund för att formulera frågor som grupperna använde för att undersöka sin egen verksamhet.
På denna blogg kommer vi att publicera texter, skrivna av olika konstellationer av lärare och forskare, där vi presenterar och diskuterar det som behandlats i projektet.
David Rosenlund
Projektledare