Hur kan lärare agera för att man i ett klassrum ska kunna hantera känsliga och kontroversiella frågor, som den om Israel/Palestina? Ett sätt att hantera sådana frågor konkretiserades i det lärarmaterial som Malmö stad konstruerade och publicerade tidigt på höstterminen 2022.
Två forskare på fakulteten för lärande och samhälle (LS) vid Malmö universitet blev intresserade av hur materialet kunde användas i skolor och kontaktade Pedagogisk inspiration (PI) för att undersöka möjligheterna att undersöka detta. Med hjälp av PI skickades en förfrågan ut till lärare i Malmö stad och i januari 2023 höll ett första förutsättningslöst möte där 20 lärare deltog.
Vid mötet enades om att de medverkande forskarna skulle undersöka möjligheten paketera en undersökning i ett ULF-projekt och söka medel för detta och att det var två aspekter i materialet som var av särskilt intresse att arbeta med: relationell pedagogik och multiperspektivtet.
De medverkande forskarna erhöll ULF-medel för forskning i samverkan mellan
Lärande och samhälle (MAU) och Malmö stad, och i oktober 2023 samlades tio lärare och de två forskarna för ett första möte.
Projektet har genomförts som en forskningscirkel och under 2023, 2024 och 2025 har gruppen träffats vid sex tillfällen och vid varje tillfälle har olika aspekter av undervisning med relevans för projektet diskuterats med målet att identifiera didaktiska och pedagogiska strategier som kan användas i undervisningen. I denna blogg kommer vi under våren och hösten 2025 att löpande presentera texter där vi vrider och vänder på projektets innehåll och resultat samt om ULF som fenomen.
David Rosenlund
Projektledare